محدثه نژادباقری پور؛ نوری کعب عمیر
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر استرس شغلی و خودکارآمدی با کنترل روانرنجورخویی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل در سال 1402 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد در سال 1402 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر استرس شغلی و خودکارآمدی با کنترل روانرنجورخویی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل در سال 1402 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد در سال 1402 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مدیریت استرس قرار گرفت و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982)، استرس شغلی (اورلی و گیردانو، 1980) و روانرنجورخویی (کاستا و مک کری، 1992) بود. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و در نرمافزار SPSS-27 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت استرس بر کاهش استرس شغلی و افزایش خودکارآمدی کارکنان مرکز تماس با کنترل روانرنجورخویی، اثربخش بود (05/0>p). نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش مدیریت استرس منجربه افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس شغلی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد میگردد. با توجه به نتایج بهدستآمده به نظر میرسد برگزاری دورههای آموزشی مدیریت استرس برای ایجاد سازگاری روانشناختی بیشتر در راستای مدیریت شرایط استرسزا در محیطهای کاری و همچنین ارتقاء سلامت روان کارکنان و درنتیجه بهبود کیفیت و بهرهوری سازمانی، بهصورت منظم برای کارکنان پیشنهاد میشود.